Mój prawie 4-letni synek mało mówi
Witam, mam synka w wieku 3 lat i 8 mies.Tak jak u większości Pań dziecko słabo mówi - od września chodzi do przedszkola i od tego czasu widzimy postępy, no ale co tu dużo mówić nie są one takie jakbym chciała.... Martwię się jak on sobie poradzi w szkole itd. Z dziećmi dogaduje się dobrze w przedszkolu - jest bardzo żywiołowym dzieckiem, które cały czas sprawdza do czego może się posunąć i na co mu jeszcze pozwolimy. Broi co niemiara, ale nie jest złośliwy. Jest dzieckiem jak to Pani logopeda powiedziała o umyśle logicznym - uwielbia układać puzzle 24,30,50 i 60 elementów. To dla niego nie problem. Gorzej mu trochę idzie z 100 elementów, ale wspólnie dajemy rade...;) Lubi gry na komputerze wymagające myślenia i szukania. Przy takich zabawach jak powyżej napisałam nie ma problemow z koncentracja, ale jeśli chodzi już np. o czytanie bajek, czy też powtarzanie po mnie sylab lub choćby samych liter to już pojawia się problem... Zresztą logopeda określiła to tak - "on jednym okiem patrzy na mnie, a jednym szuka co by tu już zbroić". Ogólnie jest on dzieckiem garnącym się do innych dzieci, zresztą do dorosłych tak samo. Jest bardzo śmiały i nic się nie wstydzi. W nerwach płacze, a czasami rzuca się nawet na podłogę chcąc pokazać swoja złość. Lubi oglądać bajki i często śpiewa razem z bohaterem danej bajki i podczas tego śpiewania nie raz mu się wymsknie jakieś słowo którego normalnie nie mówi, a jak proszę go żeby powtórzył za mną to słowo to już nie powtórzy. Lubi także tańczyć do programu "boogie beebies", powtarza nawet te trudniejsze ćwiczenia i sprawia mu to niesamowita frajdę.
Synek bardzo ładnie pokazuje wszystko co mu każę. Wie z czego składa się twarz i wszystko bezbłędnie pokaże mówiąc tutaj, ale nie potrafi tego wymówić np oko to u niego koko, ale jak spytam się jak robi kura to już nie wie.
Prosiłabym Panią o rady jak mogę z nim ćwiczyć żeby moc mu jak najlepiej pomoc.
Pozdrawiam serdecznie i z niecierpliwością czekam na odpowiedź.
Pytanie przesłała Pani Paulina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Paulino,
trochę mnie niepokoi zachowanie Synka i radzę udać się jednak na pogłębione badanie psychologiczne. Nieharmonijny rozwój Synka umieszcza go w grupie ryzyka rożnych zaburzeń. Na stronie www.szkolakrakowska.pl są wymienione terapeutki pracujące metodą krakowską w różnych miastach polski.
Na forum www.konferencje-logopedyczne.pl otrzyma Pani adres mailowy do wybranego terapeuty.
Niepokojące u Synka są preferencje zabaw obrazowych (prawa półkula) i muzycznych (prawa półkula), to utrudnia kształtowanie się lewej półkuli jako dominującej do przetwarzania języka. Widać w trudnościach z powtarzaniem i naśladowaniem słów. Brak koncentracji na języku otoczenia, przy dobrej koncentracji na obrazach potwierdza diagnozę zakłóceń rozwoju.
Czteroletnie dziecko, które nie buduje zdań gramatycznie poprawnych INACZEJ rozwija swoje myślenie. Myślenie obrazowe, a nie abstrakcyjne (językowe) w znacznym stopniu utrudni dziecku edukację.
Proszę wyeliminować stymulacje prawej półkuli, co oznacza zakaz:
- oglądania TV,
- grania na komputerze,
- słuchania muzyki,
- zabawy telefonem komórkowym itd.
Koniczne są codzienne ćwiczenia stymulujące lewą półkulę mózgu, ok 2 godziny dziennie:
- Program "Słucham i uczę się mówić" - www.arson.pl
- Układanki lewopółkulowe - www.konferencje-logopedyczne.pl
- Wyrazy i zdania sylabowe - www.wir-wydawnictwo.com
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska