Opóźnienie mowy
Witam, synek ma 23 mies. Jego tata zaczął mówić bardzo późno. Dziecko mówi: mama, tata, ciocia (tiotia), koala (kuala), mniam mniam. Wskazuje palcem gdy czegoś chce. Wypowiada mnóstwo wyrażeń dźwiękonaśladowczych (kilkadziesiąt). Niechętnie powtarza pojedyncze głoski, ale potrafi powtórzyć. Gorzej z sylabami. Rozumie wszystko, spełnia złożone polecenia, żywo reaguje na muzykę (taniec, wokaliza). Mam z synem bardzo dobry kontakt. Prośba o radę, jak pomóc dziecku?
Pytanie przysłała pani Agata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agato,
brak połączenia dwóch wyrazów jest niepokojący, ale NIE WOLNO PROSIĆ O POWTARZANIE POJEDYNCZYCH GŁOSEK. W izolacji można ćwiczyć tylko samogłoski. Spółgłoski tylko w sylabach. Proszę skorzystać z programu Elżbiety Wianeckiej "Słucham i uczę się mówić" - sylaby i rzeczowniki (www.arson.pl), albo "Kocham czytać" mojego autorstwa (www.we.pl).
Fakt, że ojciec późno mówił jest sygnałem obciążenia dziedzicznego, ale jak sobie dziecko poradzi z tym kłopotem, to rzecz indywidualna. W przypadku wydłużonego czasu nabywania mowy, można się spodziewać zagrożenia dysleksją, kłopotów w nauce szkolnej i dlatego należy koniecznie rozpocząć ćwiczenia.
Pozdrawiam serdecznie
Jagoda Cieszyńska