Czym spowodowany może być problem z pamięcią?
Pani Profesor, kiedyś już pisałam, jesteśmy rodziną dwujęzyczną mieszkającą w obcojęzycznym dla nas kraju, a mój 6-latek ma problemy z mowa. Dzięki Pani radzie i pracy z dzieckiem mowa ruszyła do przodu, jednak niepokoi mnie inny problem - otóż moje dziecko napisze poprawnie wszystkie dyktowane mu litery, sylaby czy cyfry/liczby do 20, pokaże poprawnie kolor o który pytam, ale kiedy pokazuje mu dana literę czy sylabę, ma problem aby ja nazwać (oprócz kilku wybranych), to samo z cyfra czy kolorem (w przypadku koloru pokazując żółty zamiast go nazwać powie np jak słońce). Z czym to może być związane?
Pytanie przesłała Pani Ewa

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewo,
proszę się nie niepokoić trudnościami z zapamiętaniem NAZWY koloru. Jeśli chłopiec mówi "żółty jak słońce, czerwony jak jabłko, zielony jak trawa" to wszystko w porządku, bowiem oznacza to, że dziecko różnicuje kolory. Nazwy kolorów najpóźniej pojawiają się w rozwoju mowy dziecka, a w sytuacji dwujęzyczności często są z tym
problemy, tym bardziej, że Synek później zaczął mówić.
Co do trudności z samodzielnym odczytywaniem sylab, to może wskazywać na jakieś problemy linearne wynikające może z lewouszności, lewooczności, może z zapamiętywaniem sekwencji. Proszę poćwiczyć pamięć sekwencyjną (są pomoce do ćwiczeń pamięci na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska