4,5latek nie mówi
Dzień dobry
Mój synek ma prawie 4,5 roku i właściwie nic nie mówi. Mieszkamy w norwegi, ale w domu mówimy po polsku. Od pół roku Patryk chodzi do norweskiego przedszkola. Rok temu byliśmy u logopedy polskiego, który nie stwierdził żadnych nieprawidłowości w rozwoju. Zalecił nam także ćwiczenie mięśni języka. Laryngolog nie zauważył niczego niepokojącego. Patryk jest także pod kontrola tutejszych lekarzy, ale ponieważ mój syn dopiero uczy się norweskiego kontakt z nim jest nieco utrudniony. Powinnam jeszcze dodać, że nie mamy żadnego problemu w porozumiewaniu się z nim, ponieważ mowę ciała i gestykulacje ma nad wyraz rozwiniętą. Planujemy na wakacje dłuższy pobyt w Polsce, dlatego proszę o radę gdzie mogłabym się udać po pomoc. Jak dotąd, mój syn poza kilkoma wizytami u pediatry i logopedy nie miał wykonywanych żadnych specjalistycznych badań wykluczających nieprawidłowości rozwoju. A norweski system leczenia? Polega to na czekaniu, ponieważ według nich Patryk ma jeszcze czas... Odkąd Patrys zaczął uczęszczać do norweskiego przedszkola pojawiło się kilka nowych słówek, ale mimo wszystko jest ich nie więcej niż 10 i są to tylko słowa dwusylabowe. Mój synek nie potrafi zasnąć bez wysłuchania książeczki i sam tez potrafi wskazać każdą literkę, ale nie chce ich powiedzieć. Chciałabym się dowiedzieć gdzie moglibyśmy się udać lub czy istnieje jakaś klinika gdzie mój synek dostałby odpowiednia pomoc.
Bardzo dziękuję.
Pytanie przesłała Pani Iza

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Izo,
jestem zdumiona, że specjalista mógł stwierdzić prawidłowy rozwój dziecka, które nie mówi. Rozwój mowy to nie tylko wymiar możliwości poznawczych dziecka, ale także warunek jego drogi edukacyjnej. Dziecko, które do trzeciego roku życia nie mówi rozwija swoje myślenie INACZEJ, obrazowo, nie abstrakcyjnie...
Nie można już czekać, należy natychmiast rozpocząć intensywną stymulację.
Proszę skorzystać z programów:
1. E. Wianecka "Słucham i uczę się mówić" - Sylaby i rzeczowniki" oraz
"Czasowniki - liczba pojedyncza" - www.arson.pl
2. A. Fabisiak-Majcher "Zdania sylabowe" - www.wir-wydawnictwo.com
3. A. Dębicka "Układanki lewopółkulowe" -
www.konferencje-logopedyczne.pl
4. A. Dębicka "Pamięć symultaniczna i sekwencyjna" - www.konferencje-logopedyczne.pl
5. J. Cieszyńska "Kocham czytać" - stymulacja rozwoju mowy pprzez
wczesną naukę czytania.
Gdyby potrzebowała Pani pomocy logopedycznej, kogoś kto pracuje moją metodą zachęcam do zajrzenia na stronę www.szkolakrakowska.pl, są tu nazwiska terapeutów z całej Polski. Gorąco namawiam na wykonanie diagnozy testem SON-R. W Krakowie takie badanie wykonuje dr Marta Korendo (forum na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl). Każdy z terapeutów pracujących metodą krakowską wykonuje także badanie dominacji stronnej, ustala poziom wszystkich funkcji poznawczych i przygotowuje program terapeutyczny. Ja będę w Polsce tylko pod koniec maja, a potem we wrześniu.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska