Wypowiadanie tylko pojedynczych wyrazów u 6 latka
Dzień dobry, proszę o poradę. Mam córkę która ma 6 lat i wypowiada tylko pojedyncze słowa: mama, tata, baba. Nie zna kolorów, jak jej pokażę kolor na drugi dzień już nie potrafi powtórzyć. Jest dziewczynką samodzielną, sama wszystko potrafi zrobić, chętnie bawi się z innymi dziećmi, dzieli się zabawkami, jest dzieckiem pełnym życia. Nie miała robionych żadnych badań. Jakie powinnam zrobić jej badania? Chodzimy do logopedy i pani twierdzi, że dziecko się otworzy i zacznie mówić. Proszę mi pomóc. Czy powinnam zrobić badania? Jeśli tak to jakie? Boje się czy to nie jest jakiś guz, który uciska w głowie i dziecko nie może mówić. Na nic córka się nie skarży, nic ją nie boli, zawsze jest radosna i uśmiechnięta. Chodzi do przedszkola, tylko czasami nie chętnie, bo nikt z nią nie chce się bawić, bo nie potrafi mówić. Proszę mi wytłumaczyć na czym polega badanie eeg i czy to badanie wykrywa guza? Chcę jeszcze powiedzieć ze moja mama zaczęła mówić wieku 5 lat z męża strony w domu rodzeństwo też zaczęło późno mówić czy to może być dziedziczne proszę o pomoc i proszę mi powiedzieć jakich książeczek do nauki powinnam zakupić by dziecko mogło mówić
Pytanie przesłała Pani Żaneta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Żaneto,
Pani Córeczka nie jest dzieckiem zamkniętym, które czeka na magiczne otwarcie, tylko dzieckiem z poważnie opóźnionym rozwojem mowy. Brak systemu językowego wpływa negatywnie nie tylko na jej społeczne kontakty z rówieśnikami, ale także na rozwój myślenia abstrakcyjnego.
Oczywiście może Pani wykonać tomografię komputerową, ale zanim Pani uzyska termin proszę natychmiast rozpocząć ćwiczenia.
1. Program "Słucham i uczę się mówić- Sylaby i rzeczowniki " - www.arson.pl
2. "Kocham czytać" - www.we.pl - to zeszyty stymulujące do powtarzania sylab i słów poprzez zabawę i naukę czytania.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska