Edukacja Ekologiczna

Zielony Dzień w przedszkolu z Panią Salatką

Scenariusz zajęć dla dzieci 5 - letnich


TEMAT: Zielony dzień w przedszkolu.


CELE:

  • nabywanie umiejętności klasyfikowania obiektów w kolorze zielonym przedstawionych na ilustracjach
  • Używanie określeń: Więcej, mniej, tyle samo poznawanie warzyw, owoców, roślin i zwierząt w kolorze zielonym
  • rozumienie pojęcia : Zwierzęta zagrożone, pod ochroną – zaznajomienie z wybranymi egzemplarzami (modliszka zwyczajna, ropucha zielona, rzekotka
  • drzewna, żaba wodna, jaszczurka zwinka, jaszczurka zielona)
  • wyposażenie dzieci w wiedzę dotyczącą zdrowego odżywiania
  • zachęcanie do spożywania zielonych warzyw i owoców
  • praktyczne zapoznanie ze sposobem sadzenia i pielęgnacji roślin zielonych

 

POMOCE:

Pacynka: Pani Sałatka, ilustracje warzyw, owoców, roślin i zwierząt ( w tym także chronionych) w kolorze zielonym, naturalne okazy warzyw i owoców w kolorze zielonym, przebrania w kolorze zielonym dla wszystkich dzieci, nasiona wybranych roślin strączkowych ( fasola, bób, groch) oraz rzeżuchy, szczypiorku, pietruszki, ziemia, doniczki i konewka w zielonym kolorze, zielone listki wycięte z zielonego papieru ( tyle ile dzieci), napój miętowy w kolorze zielonym, jednorazowe talerzyki, kubki ( przeźroczyste) i widelczyki.

 

Kilka dni wcześniej:

Informujemy rodziców o planowanym Zielonym dniu w przedszkolu. Prosimy aby rodzice przygotowali dla swoich pociech zielone przebrania oraz aby każde dziecko przyniosło z domu jakiś zielony owoc lub warzywo.

W ranku:
- mycie z dziećmi przyniesionych warzyw i owoców, obieranie , krojenie, przebieranie się w zielone stroje.

 


PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1.Powitanie. N. razem z dziećmi stoi w kole i trzyma w ręku pacynkę „Panią Sałatkę”. Pacynka przedstawia się i wyraża radość z faktu, że wszyscy tak jak ona są ubrani na zielono. Zachęca do wspólnego odśpiewania refrenu piosenki z repertuaru Misia i Margolci. Śpiewa piosenkę wspólnie z dziećmi:
Zielona trawa, zielony mech
Zielona żaba, rech rechu rech/2x

 

2. Pacynka zapewnia dzieci , że nie tylko żaba, trawa, mech i sałatka są zielone. Pyta dzieci czy potrafią wymienić coś innego w kolorze zielonym. Słucha propozycji dzieci, a następnie zachęca do odkrycia niespodzianki. (zabawa ciepło – zimno)

 

3. Odszukanie niespodzianek pacynki ukrytych na sali ( obrazki zwierząt, roślin, warzyw i owoców w kolorze zielonym). Klasyfikowanie obrazków na dywanie – układanie w dużych obręczach pasujących do siebie okazów na ilustracjach. Przeliczanie obrazków, porównywanie liczebności . Używanie określeń : więcej, mniej, tyle samo ( o ile?)

 

4. Oglądanie księgi zwierząt chronionych – wyszukiwanie ilustracji ze  zwierzętami w kolorze zielonym. Odczytanie nazw zwierząt i krótkich informacji o nich. Wyjaśnienie pojęcia : zwierzęta chronione, gatunki zagrożone.

 

5. Zabawa ruchowo naśladowcza „ Zielone zwierzątka” – naśladowanie ruchem żaby, papugi, węża, jaszczurki i zielonego motylka.

 

6. Zielony poczęstunek. Dzieci myją ręce i siadają do zielonego poczęstunku przy stolikach: Kubeczki z zielonym miętowym napojem i talerzyki z pokrojonymi warzywami i owocami przyniesionymi i umytymi w ranku przez dzieci. W trakcie posiłku rozpoznawanie i nazywanie warzyw i owoców, określanie ich smaku i zapachu.

 

7. Zakładamy zielony ogródek w przedszkolu. Nauczycielka odkrywa niespodziankę – nasionka, ziemię, doniczki, konewkę, jednorazowe rękawiczki. Dzieci próbują odgadnąć po co to wszystko zostało przygotowane. Dzieci zapoznają się z wyglądem nasion i roślin na opakowaniach.
Nauczycielka dzieli grupę na 4 zespoły ( po 6 dzieci przy każdym stoliczku)
. Każda grupa sadzi inny rodzaj nasionek. Podlane „ ogródki” umieszczamy w kąciku przyrody.
 

Przez następne dni i tygodnie dzieci będą obserwować i pielęgnować swoje roślinki, a kiedy urośnie już pietruszka, szczypiorek i rzeżuszka – mogą  spożywać je samodzielnie przygotowując zielone kanapki. Na koniec wszyscy porządkują stoliki po pracy i myją ręce.
 

Edukacja Ekologiczna – pozostałe:

Rodzice piszą

Mama 3-letniego Janka :

Jestem mamą Janka, który skończył w styczniu 3 latka i przekazuję moje spostrzeżenia związane z obserwacją dziecka w trakcie oglądania bajek. Bajeczka: "Mali Enstaini" - dziecko było całkowicie pochłonięte oglądaniem (pomimo "wstawek"... »

Rodzic 7-latka:

Przedstawiam opinię tak dziecka jak i swoja własną, na temat półtoragodzinnego spotkania z kreskówkami Playhouse Disney. Dziecko przedszkolne w wieku lat 7 (zerówka) miało już kontakt z kanałem Disney w telewizji kablowej przez około... »

Magda, mama 3-letniej Martynki:

Playhouse Disney jest wspaniałą formą rozrywki dla każdego przedszkolaka, a nam - mamusiom, daje niepowtarzalną możliwość połączyć naukę z zabawą. A przecież nie od dziś wiadomo, ze w sposób przyjemny nawet najtrudniejsze zagadnienia... »

Alina, mama Janka:

Bajeczki zachwyciły dziecko, moim subiektywnym zdaniem - prócz pięknej grafiki i muzyki bajki zwracają uwagę tematyką oraz "kulturalnymi" dialogami. Dla rodziców jest to niezwykle ważne, gdyż mają świadomość, że zostawiając dziecko... »

ciocia 4,5-letniej M:

Marysia (4,5)zainteresowała się historyjkami i obejrzała je ze zrozumieniem. Myślę, że dzieci w jej wieku to odpowiedni adresat bajek z serii... »

Ewelina:

"Puchatkową dobranockę" poleciłabym dzieciom od czwartego roku życia. Moja dwuipółletnia Zuzia niewiele zrozumiała z bajki i zupełnie nie była w stanie wychwycić fabuły. Raczej przyciągały jej uwagę postaci, a szczególnie... »

Grzegorz, tata Marysi:

Bardzo fajny portal dla rodziców, a przede wszystkim dla dzieciaków. Można na nim znalezć wiele ciekawych wiadomości,wydarzeń oraz nowości. Oglądaliśmy z córka Marysią bajki na płycie dvd, były bardzo ciekawe i dostarczyły wiele... »

Napisz komentarz:
© CzasDzieci.pl 2014