Edukacja Ekologiczna

Scenariusz Zielonego Dnia - Przedszkole w Niwnicy

Wspólne zabawy w tym dniu zachęcają dzieci do troski o przyrodę. 

 

Cele:

  • Integrowanie społeczności przedszkolnej we wspólnym przeżywaniu i zabawie
  • Wyzwalanie różnych form aktywności
  • Przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia- zachęcanie do spożywania warzyw i owoców
  • Kształtowanie u dzieci gotowości do działania na rzecz ochrony przyrody
     

REALIZACJA

Dzieci w tym dniu ubrane są na zielono, a sala przedszkolna udekorowana zielonymi balonami i zieloną bibułą- wspólnie z dziećmi.Każde dziecko ma przyklejony zielony listek(z wycinanki samoprzylepnej)

 

1. Powitanie wszystkich w Zielonej Krainie.
Zaproszenie dzieci do świata przyrody, by mogły uczyć się jak ją chronić i szanować.

„ Zielona Iskierka Przyjaźni” -dzieci stoją w kole i przekazują sobie zieloną iskierkę poprzez delikatny uścisk dłoni. Gdy iskierka dotrze do każdego -przejdzie dookoła, bawią się wspólnie przy piosence „Podajmy sobie ręce”.

 

2. „Gra w zielone”


„W Zielonej krainie wesoło czas płynie
Strój zielony mam i w zielone gram”:
- Grasz w zielone?
- Gram!
- Masz zielone?
- Mam!
Siedząc w kręgu każde dziecko wypowiada kolejno tekst rymowanki, przy słowie „ mam” kładzie rękę na przyklejonym do ubrania zielonym listku i mówi: „ zielony listek i zielony...”
( ogórek, sałata, kapusta, żaba, agrest...)

 

3. Zabawa taneczna przy piosence „ Zielona trawa, zielony mech, zielona żabka, rech, rechu, rech...” ( „Miś i Margolcia”)

 

4. „ Zielona Przyroda woła nas” – teatrzyk na podstawie bajki ekologicznej „W Krasnolandii- pięknej zielonej krainie”
-Nauczyciel opowiada i inscenizuje treść za pomocą wykonanych wcześniej
papierowych sylwet ( zielone krasnoludki- król, królowa, królewna, ekolinek)

 

 

Bajka ekologiczna:


„W KRASNOLANDII – ZIELONEJ KRAINIE ”


Był sobie wielki, piękny, zielony park. W parku rosło mnóstwo ciekawych roślin: wspaniałe, potężne drzewa, kwitnące i pnące krzewy oraz wysokie i niziutkie kwiaty. Chętnie przebywały w nim ptaki, kolorowe owady, żabki, wiewiórki, jeże i inne drobne zwierzęta. Park był pachnący, zadbany i śpiewający. Chociaż zdarzało się, że gościły w nim osoby, które wyrzucały śmieci gdzie popadło, deptały klomby i trawniki, głośno się zachowywały, łamały gałęzie, nie szanowały zwyczajów mieszkańców.
A mieszkały w nim malutkie zielone krasnoludki. Czuły się bardzo dobrze, były szczęśliwe, jak tylko mogły dbały o swoje otoczenie: grabiły, podlewały, wyrywały chwasty, zamiatały i zbierały śmieci. Krasnoludki mieszkały w maleńkim, pięknym pałacu pod konarami najstarszego drzewa. Miały one swojego króla i królową. Para królewska lubiła przechadzać się alejami parku i podziwiać świat przyrody. Chociaż martwiły ją niektóre zachowania gości.
Król i królowa byli już w podeszłym wieku, więc bardzo chcieli znaleźć męża dla swojej jedynej córki Krasnolinki. Pragnęli, by był to dobry gospodarz ich parku, by ich kraina rozwijała się i piękniała, dawała radość, szczęście i zdrowie wszystkim mieszkańcom i gościom. Ogłoszono więc, by kandydaci przybywali zaprezentować się przed królewską parą. Wkrótce pojawił się pierwszy młodzieniec, bardzo dostojny i piękny. Zaproponował, że kiedy zostanie wybrany na męża Krasnolinki, pozamyka ptaki w klatkach, a ich śpiew zastąpi głośną muzyką z odtwarzacza. W parku odbywać się będą dyskoteki i bale. Podarował swojej wybrance radio z wielkimi kolumnami, które potrafiły wydać z siebie taką moc, że drzewa gubiły natychmiast liście, a kwiatom opadały płatki, owady natomiast chowały się w najskrytsze kąty. Drugi kandydat w bogatym stroju, kiedy stanął przed parą królewską przedstawił swój pomysł. Pragnął wyciąć drzewa i wybudować w parku wesołe miasteczko, bo przecież, jak twierdził, krasnoludki najbardziej na świecie lubią dobrą zabawę. Krasnolinka dostała od niego w prezencie małą karuzelę z pozytywką, która wygrywała piękne melodie. Wkrótce pojawił się kolejny młodzieniec z rozwichrzoną fryzurą i głową pełną pomysłów. Powiedział, że kiedy on zostanie wybrany przez królewską parę to zaora część parku i wybuduje fabrykę czekolady. Przecież wie, że krasnoludki bardzo lubią słodycze, a poza tym taka inwestycja przyniesie dochód dla całej krainy. Dodał, że chce zamienić nudne życie krasnoludków w słodkie życie. Podarował Krasnolince tabliczkę czekolady, która po odłamaniu kawałka szybko uzupełniała ubytek i wciąż była cała. Potem pojawiali się kolejni kandydaci, a każdy z nich miał swój pomysł i swój prezent dla wybranki.
Na koniec przyszedł skromny chłopiec, o bardzo szczerej, szczęśliwej buzi i opowiedział o swoich planach. Gdyby został tu gospodarzem, nie zmieniłby nic, bo tutaj jest tak pięknie i zielono. Jedyne jego marzenie to dbać, by jeszcze więcej ptaków śpiewało wesoło, by jeszcze więcej kwiatów pachniało, drzew szumiało, a w stawie żab rechotało. By na ławkach odpoczywać mogli szczęśliwi ludzie, by znaki w alejkach przypominały o konieczności szanowania zieleni, a kosze zapraszały, by wrzucać do nich śmieci. Przyniósł on swojej wybrance nasionko rośliny, która już wyginęła zniszczona przez ludzi, a była taka piękna i miała czarodziejską moc. Jej zapach sprawiał, że ustępowały bóle i potrafił zamienić smutek w radość. Para królewska rozpatrywała każdą kandydaturę bardzo wnikliwie. Jednak zdecydowanie przypadł jej do gustu ostatni młodzieniec o imieniu Ekolinek, to on jak sądzili spełni ich oczekiwania, będzie dobrym mężem i wspaniałym gospodarzem tej krainy. Wkrótce odbyło się wesele, na którym przygrywała kapela żab, pasikoników i innych zielonych owadów.
Młoda para żyła długo, w szczęściu, zdrowiu i spokoju. Dbała o swój park, a ten stał się jeszcze piękniejszy, bogatszy i bardzo czysty. Krasnoludki wiedziały, że dbając o swoje środowisko chronią świat.

 

5.Rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanej bajki:

  • Kto mieszka w Krasnolandii?
  • Jak wygląda ta kraina?
  • Jaki kłopot mają władcy tej krainy?
  • Z jakimi propozycjami przybywają kandydaci do ręki królewny?
  • Który kandydat wam się podobał, dlaczego?
     

W nagrodę każdy dostaje emblemat takiego krasnoludka-ekoludka.
Przypomnienie o co chce dbać ekoludek i jak ma wyglądać kraina, w której on będzie rządził.

 

6. Zabawa taneczna ekoludków przy piosence (znanej już dzieciom) - „Eko- świat”

 

7. „Zielony świat” – praca plastyczna


Rozmowa na temat wiosny i kolorów na świecie, np.:

  • dobrze czy źle, że na świecie jest tyle kolorów?
  • co by było, gdyby świat był szary?
  • czy kolorowy świat wam się podoba?- dlaczego?
  • a jak wyglądałby świat w kolorze zielonym?

Rysowanie zielonymi pisakami na jasnozielonych karteczkach, o różnych kształtach (koło, kwadrat, trójkąt, trapez...) na temat „ Ziemia w kolorze zielonym”- dzieci starają się narysować jak najwięcej elementów takiego świata, jaki chciałyby, żeby zawsze był”. Każde dziecko po skończonej pracy nakleja swoją kartkę na dużym arkuszu w kolorze zielonym.


Na koniec pogadanka :„Jak my ludzie możemy o taki świat zadbać”

 

8.. Zielone warzywa –rozwiązywanie zagadek

  • Zielone łódeczki, w nich małe kuleczki. Ugotuję te kulki na obiad dla Julki. (groch)

 

  • Jaka to jest głowa, co głąb w sobie chowa i w dobre gołąbki zmienić się gotowa? (kapusta)

 

  • Każdy z was odgadnie łatwo tę zagadkę: ma bielutki korzeń i zieloną natkę. (pietruszka)

 

  • Jakie warzywo chociaż niewielkie, wyciśnie z oczu słoną kropelkę(cebula, a zielony z niej – szczypiorek)

 

  • Latem w ogródku wyrósł zielony, a zimą w słoiku jest ukiszony(ogórek)

 

9. Degustacja owoców i warzyw:
Nazywanie zgromadzonych owoców i warzyw,określanie walorów smakowych, zwrócenie uwagi na wartości odżywcze, bogactwo witamin.
Próba stworzenia z wybranych owoców lub warzyw „smacznego stworka” (muchomorki, myszki, kotki, owocowe panienki itp.)
Na koniec ze słowami „Mam cię – zjem cię, będę zdrowy!” zjadanie swoich stworków.


Przypomnienie wierszyka:
„Jedz owoce i jarzyny , w nich mieszkają witaminy
Kto je sobie lekceważy- musi chodzić do lekarzy!”

 

10. Zakończenie:
Podziękowanie za wspólną zabawę i zorganizowanie wystawy dla rodziców prac plastycznych dzieci - „Zielony świat”

 

 


 

 


 

Edukacja Ekologiczna – pozostałe:

Rodzice piszą

Mama 3-letniego Janka :

Jestem mamą Janka, który skończył w styczniu 3 latka i przekazuję moje spostrzeżenia związane z obserwacją dziecka w trakcie oglądania bajek. Bajeczka: "Mali Enstaini" - dziecko było całkowicie pochłonięte oglądaniem (pomimo "wstawek"... »

Rodzic 7-latka:

Przedstawiam opinię tak dziecka jak i swoja własną, na temat półtoragodzinnego spotkania z kreskówkami Playhouse Disney. Dziecko przedszkolne w wieku lat 7 (zerówka) miało już kontakt z kanałem Disney w telewizji kablowej przez około... »

Magda, mama 3-letniej Martynki:

Playhouse Disney jest wspaniałą formą rozrywki dla każdego przedszkolaka, a nam - mamusiom, daje niepowtarzalną możliwość połączyć naukę z zabawą. A przecież nie od dziś wiadomo, ze w sposób przyjemny nawet najtrudniejsze zagadnienia... »

Alina, mama Janka:

Bajeczki zachwyciły dziecko, moim subiektywnym zdaniem - prócz pięknej grafiki i muzyki bajki zwracają uwagę tematyką oraz "kulturalnymi" dialogami. Dla rodziców jest to niezwykle ważne, gdyż mają świadomość, że zostawiając dziecko... »

ciocia 4,5-letniej M:

Marysia (4,5)zainteresowała się historyjkami i obejrzała je ze zrozumieniem. Myślę, że dzieci w jej wieku to odpowiedni adresat bajek z serii... »

Ewelina:

"Puchatkową dobranockę" poleciłabym dzieciom od czwartego roku życia. Moja dwuipółletnia Zuzia niewiele zrozumiała z bajki i zupełnie nie była w stanie wychwycić fabuły. Raczej przyciągały jej uwagę postaci, a szczególnie... »

Grzegorz, tata Marysi:

Bardzo fajny portal dla rodziców, a przede wszystkim dla dzieciaków. Można na nim znalezć wiele ciekawych wiadomości,wydarzeń oraz nowości. Oglądaliśmy z córka Marysią bajki na płycie dvd, były bardzo ciekawe i dostarczyły wiele... »

Napisz komentarz:
© CzasDzieci.pl 2014